Welkom
Objectlessen: hoe, wat en waarom?
Objectlessen: hoe, wat en waarom?Objectlessen: hoe, wat en waarom?
Objectlessen: hoe, wat en waarom?Dit artikel geeft een verantwoording van objectlessen. Objectlessen wil zeggen: met een concreet voorwerp of voorbeeld (een object) probeer je de boodschap van Gods Woord zo dicht mogelijk aan de harten van kinderen te leggen. Zoals er voor gezinnen de gezinsmomenten zijn, zo zijn er voor het onderwijs de objectlessen. Het doel van objectlessen is om in afhankelijkheid van Gods zegen de Bijbel te verbinden met het leven van de kinderen (Deuteronomium 6:6-9).
Naastenliefde: Doe eens lief (3-13 jaar)
Naastenliefde: Doe eens lief (3-13 jaar)Naastenliefde: Doe eens lief (3-13 jaar)
Naastenliefde: Doe eens lief (3-13 jaar)Je houdt van je ouders, je broer(tje)s en zus(je)s, je klasgenoten, je… Maar: zeg je dat weleens tegen ze? Of: doe je weleens iets voor ze omdat je van ze houdt? Eigenlijk doen we dat veel te weinig. Dat gaan we vanaf vandaag veranderen! De Bijbel roept ons op om lief te hebben met het woord en met de daad. Met behulp van dit Gezinsmoment sta je daar met je kinderen bij stil. Je denkt na over 1 Johannes 3 vers 11-18 en oefent in aardige dingen tegen elkaar zeggen en iets aardigs voor iemand doen (koekjes bakken).
Naastenliefde: Kijk vriendelijk (3-10 jaar)
Naastenliefde: Kijk vriendelijk (3-10 jaar)Naastenliefde: Kijk vriendelijk (3-10 jaar)
Naastenliefde: Kijk vriendelijk (3-10 jaar)Hoe kijk je naar andere mensen? Vind je mensen raar die anders zijn dan jij? Kijk je met boze ogen, lach je ze uit en zeg je lelijke dingen? Of kijk je met vriendelijke ogen, lach je ze toe en ben je aardig? Met behulp van dit gezinsmoment maak je je kinderen hiervan bewust. Vanuit Jakobus 2 vers 1-9 denk je er met hen over na wat de Bijbel hierover zegt.
Naastenliefde
NaastenliefdeNaastenliefde
NaastenliefdeEen Bijbelse kijktafel om elke dag herinnerd te worden aan Gods gebod om je naasten lief te hebben of om een Bijbeltekst over naastenliefde te leren. Bijvoorbeeld Romeinen 12 vers 10a: ‘Hebt elkander [=elkaar] hartelijk lief’.
Naastenliefde
NaastenliefdeNaastenliefde
NaastenliefdeEen Bijbelleesrooster waarmee je twaalf dagen met je kinderen kunt stilstaan bij het thema ‘Naastenliefde’. Je vindt voor elke dag een Bijbelgedeelte om te lezen, een stukje uitleg om voor te lezen en een vraag om te bespreken of een opdracht om te doen.
Zondag7 Vraag & Antw22+23 Goede Weg
Zondag7 Vraag & Antw22+23 Goede WegZondag7 Vraag & Antw22+23 Goede Weg
Zondag7 Vraag & Antw22+23 Goede WegDe Twaalf Artikelen kun je vergelijken met twaalf paaltjes langs een wandelroute. Wie bij het wandelen deze paaltjes volgt, verdwaalt niet. Wie gelooft wat er in de Twaalf Artikelen staat, loopt op de goede [=Bijbelse] weg. Wie één van deze artikelen niet gelooft, dwaalt. Dit gezinsmoment (thuis) of deze objectles (school) bij Zondag 7 Vraag en Antwoord 22 en 23 van de Heidelbergse Catechismus werkt deze beeldspraak voor kinderen uit. De bijbehorende kleurplaat kun je ook vinden op deze website.
Kleurplaat Zondag7 Vraag & Antw22+23 Twaalf Artikelen
Kleurplaat Zondag7 Vraag & Antw22+23 Twaalf ArtikelenKleurplaat Zondag7 Vraag & Antw22+23 Twaalf Artikelen
Kleurplaat Zondag7 Vraag & Antw22+23 Twaalf ArtikelenDe Twaalf Artikelen kun je vergelijken met twaalf paaltjes langs een wandelroute. Wie bij het wandelen deze paaltjes volgt, verdwaalt niet. Wie gelooft wat er in de twaalf artikelen staat, loopt op de goede [=Bijbelse] weg. Wie één van deze artikelen niet gelooft, dwaalt. Met behulp van deze kleurplaat kun je je kinderen de Twaalf Artikelen leren en met de bedoeling ervan met hen in gesprek gaan (zie voor handreikingen hierbij het Gezinsmoment op deze website bij Zondag 7 Vraag en Antwoord 22 en 23).
Zondag7 Vraag & Antw20+21 Ingelijfd
Zondag7 Vraag & Antw20+21 IngelijfdZondag7 Vraag & Antw20+21 Ingelijfd
Zondag7 Vraag & Antw20+21 IngelijfdIs de Heere Jezus Middelaar van alle mensen? Nee, zegt Zondag 7. Hij is de Middelaar van die mensen die door het geloof in Hem zijn ingelijfd. Wat betekent dat? In dit gezinsmoment (thuis) of deze objectles (school) leg je dat aan kinderen uit met behulp van het voorbeeld van het enten van een tak op een stam (vergelijk Johannes 15). De kleurplaat die je daarbij kunt gebruiken kun je ook downloaden van deze website.
Kleurplaat Zondag7 Vraag & Antw20+21 Ingelijfd
Kleurplaat Zondag7 Vraag & Antw20+21 IngelijfdKleurplaat Zondag7 Vraag & Antw20+21 Ingelijfd
Kleurplaat Zondag7 Vraag & Antw20+21 IngelijfdZondag 7 van de Heidelbergse Catechismus zegt dat de Heere Jezus de Middelaar is van de mensen die door het geloof in Christus zijn, die Hem zijn ingelijfd. Wat is ‘in Christus’ zijn of ‘ingelijfd zijn’? Deze kleurplaat kan je helpen om dit aan kinderen uit te leggen met behulp van het voorbeeld van het enten van een tak op een stam (vergelijk Johannes 15). Meer handreikingen nodig bij deze uitleg? Kijk dan bij het Gezinsmoment Zondag 7 Vraag&Antw20+21 op deze website.
Zondag6 Middelaar
Zondag6 MiddelaarZondag6 Middelaar
Zondag6 MiddelaarZondag 6 wijst de Heere Jezus aan als de Middelaar. Wat is een Middelaar? En waarom heb ik een Middelaar nodig? Met behulp van dit gezinsmoment (thuis) of deze objectles (school) probeer je deze dingen aan kinderen duidelijk te maken. Daarbij kun je de kleurplaat gebruiken die je ook op deze website vindt.
Kleurplaat Zondag6 Middelaar
Kleurplaat Zondag6 MiddelaarKleurplaat Zondag6 Middelaar
Kleurplaat Zondag6 MiddelaarZondag 6 van de Heidelbergse Catechismus wijst de Heere Jezus aan als Middelaar. Deze kleurplaat geeft aan dat Hij het is Die zondige mensen op aarde verbindt met God in de hemel. 1 Timothéüs 2 vers 5: ‘Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus’. Met je kind(eren) doorpraten over wat een Middelaar is en waarom je een Middelaar nodig hebt, kan met behulp van het Gezinsmoment bij Zondag 6 dat je op deze website vindt onder ‘Gouden Gezinsmomenten’.
Poster Hand van het gebed
Poster Hand van het gebedPoster Hand van het gebed
Poster Hand van het gebedIn het volmaakte gebed dat de Heere Jezus aan Zijn discipelen leerde, vind je een bepaalde (volg)orde die meer kan leren over de (volg)orde van ons bidden. Om deze (volg)orde te gebruiken in je eigen gebed, kun je je hand als geheugensteun gebruiken. Dit artikel legt dit kort uit en geeft een afbeelding van de hand van het gebed voor je kinderen. Op deze website vind je ook een gezinsmoment om uitgebreider bij de hand van het gebed stil te staan en een kleurplaat ter verwerking. Er zijn verschillende vormen van ‘de hand van het gebed’ in omloop. Deze sluit aan bij de inhoud van het volmaakte gebed.